از خبرنگاراداری تا خبرنگارحرفه ای

امیرترقی نژاد

افراد زمانی که حرفه‌یی می‌شوند، به عنوان خبرنگار آزاد و در قالب چند نشریه فعالیت می‌کنند اما متاسفانه شاهدیم افرادی به‌صورت تمام وقت در ادارات مشغول فعالیت هستند و شاهد فعالیت خبری آن‌ها نیستیم اما به عنوان خبرنگار یک نشریه معرفی می‌شوند."اینها بخشی از صحبت احسان قاضی زاده مدیر کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. چرا این وضعیت پیش آمده است ؟دلایل آن چیست ؟ وبرای حل آن چه باید کرد؟
1.ذوق، استعداد و سرعت عمل بالا، روابط عمومی‌قوی، داشتن حس مسووليت اجتماعی و روحيه‌ی جسارت هوشمندانه و خطر پذيری، از مهمترين ويژگی های یک خبرنگار حرفه ای است.کسی بايد وارد عرصه‌ی جذاب، پرخاطره و در عين حال پر مخاطره‌ی روزنامه‌نگاری شود که ضمن داشتن استعداد ذاتی، از هنر واژه‌گزينی، شم خبری، حوصله‌ی زياد و نگاه موشکافانه و دقيق نيز برخوردار باشد و با پرهيز از احساسات، سعی کند كه رويدادها را همان طور که اتفاق افتاده‌اند، منتشر کند.
2.متاسفانه در حال حاضر بسياری از مسوولان، خبرنگاران را همانند کارمندان خود و صرفا يک شخص حقيقی و عادی تصور می‌کنند و برخوردشان نيز متاثر از اين نگاه است؛ خبرنگاران به عنوان نمايندگان مردم حق دارند از همه چيز اطلاع داشته باشند، و به راحتی بتوانند خبر کسب کنند و به موقع اخبار را در اختيار مردم قرار دهند، اما متاسفانه در حال حاضر اين حق مسلم، تحت تاثير نگاه سنتی و غيررسانه ای برخی مسوولان، ناديده گرفته می‌شود.
3.عملکرد برخي نهادها و افراد علاوه بر مغايرت با قانون اساسي، بر خلاف آموزه هاي ديني، روايات، شعارهاي انقلاب اسلامي است. زيرا در تمام آموزه هاي مورد قبول ما به آزادي بيان توجه ويژه اي شده به اين معنا که هرکس بخواهد در اين مسير انسداد ايجاد کند، به يقين از مسير آموزه هاي ديني، انقلاب و قانون اساسي خارج شده است.

4.براي غلبه بر آسيب ها و چالش هاي توسعه صنعت مطبوعات واعتلاي حرفه خبرنگاري، نيازمند پيش زمينه هايي از جمله پايبندي همگان به حاكميت قانون و پاسداري از ضوابط و مقررات ناظر بر آن هستیم .بسياري از اساتيد علوم ارتباطات معتقدند يک خبرنگار حرفه يي که بخواهد در کارش پيشرفت کند، نياز دارد با علوم روز در زمينه ارتباطات و ژورناليسم آشنا باشد و موفق شدن در اين زمينه مستلزم تسلط داشتن به حداقل يکي از زبان هاي غيرمادري است.تقويت آموزش هاي تخصصي روزنامه نگاري، اعمال شرايط و ضوابط قانوني مشخص براي ورود به اين حرفه، كمك به پيشبرد امور تشكل هاي صنفي حرفه اي و مدني روزنامه نگاري به عنوان حلقه واسط بين جامعه مطبوعات، مردم و حكومت، جلب اعتماد مردم از طريق اطلاع رساني دقيق، صحيح و سريع، پرهيز از غوغاسالاري وتكيه بر ميثاق اخلاق حرفه اي روزنامه نگاري از مؤلفه هاي مهمي است، كه مي تواند رسانه هاي كشور را در خدمت توسعه همه جانبه و پيشرفت و سربلندي جامعه اسلامي قرار دهد.


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا